van Budva naar Skopje

30 oktober 2019 - Skopje, Macedonië

Van Budva naar Skopje

Vandaag gaat onze reis na een dagje chillen aan 't strand van Budva verder richting Turkije. We zijn er inmiddels  wel achter gekomen dat het weer  hier  nu  extreem mooi is, telkens als we vragen waarom het zo rustig is in de diverse restaurants en barretjes krijgen we te horen dat ze rond deze tijd vh jaar meestal al dicht zijn maar omdat het weer zo mooi is blijft iedereen wat langer open.  Met de diverse routeplan apps komen we tot de conclusie dat de gemiddelde af te leggen afstand op één dag niet meer zo hoog zal zijn als bij de voorgaande trajecten, de bedoeling is nu via bv Thessaloniki richting Turkije te gaan, Thessaloniki is duidelijk te ver om in één dag te bereiken dus besluiten we via Skopje verder te rijden. Na een vluchtige blik op onze route planner blijkt de afstand van Budva naar Skopje ca. 370km te zijn wat we dan volgens de app in 4:30 zouden moeten kunnen rijden maar dat lijkt ons niet zo reëel, zeker omdat deze route door 4 landen gaat. Vroeg opstaan dus en om 09:15 vertrekken we richting Skopje. De grensovergang vanuit Montenegro met Albanie levert een half uur vertraging op maar het is lekker weer dus verder geen probleem. Tot onze grote verbazing ligt er een prachtige 4-baans tolweg door Albanie waar wij zowat de enige zijn die van deze tolweg gebruik maken, waarschijnlijk is de tol van € 5,- voor ca 80 km te duur voor de Albanezen! Zonder enig probleem komen we zo bij de grens met Kosovo aan, papieren zijn zo geregeld en voor € 15,- kopen we daar een tijdelijke verzekering voor 2 weken (en we rijden er maar 2 uur). Ook hier weer boven verwachting mooie verbindingen met 4-baans snelwegen door een prachtig berglandschap, het lijkt wel of de hele route van vandaag door de bergen gaat, we merken echter wel dat hoe verder we richting Macedonie komen hoe meer mensen er op de weg lopen en hoe armer alles er uit ziet, overal vuil, plastic en oude autowrakken langs de weg . De passage bij de grensovergang met Macedonie levert ook geen problemen op maar na het controleren van alle papieren nog wel even in de rij om te verklaren dat je niets aan te geven hebt, dus ik zeg gelijk “nothing to declare sir”, dus hij “are you sure?”, ik zeg “yes sir I’m sure”, hij weer “you work”, ik “no we go to Greece”, hij weer “no you work”, ik “no we don’t work, we go to Greece”, hij “no you, you work in country”, ik “no, no I don’t work, I’m retired and my friend here too”, hij “you, you retired, no not possible you too young, what you work in country?”, Ik “no no I’m retired honnest”, hij “what you work in country” ik “ah okay we where pilots”, hij “ah pilots, okay you go”. HGFP

1. Monique van R:
    31 oktober 2019
    Haha. Snap het wel. Retired??? Wat een leuke reis zeg en wat heerlijk als het zo rustig op de weg is.
  2. Monique:
    31 oktober 2019
    Relatief nog zó dichtbij, maar al zoveel beleefd, geweldig hoor! En wat ziet het er mooi uit! Ik geniet van jullie verhalen en foto’s, wordt er best wel een beetje jaloers van. Goeie reis verder🤗
  3. Natascha:
    31 oktober 2019
    Mooi verhaal jongens, nu gaat het echte werk voor de auto beginnen.
  4. Laura van der Willigen:
    1 november 2019
    Wauw, het blijft prachtig daar. Voor ons " sweet memories ook" Kroatië dan.
    Het loopt gesmeerd heren mag ik wel zeggen. Mooi alles te volgen zo. Genieten .Grappig bij de douane dat verhaal ook. Groetjes Laura.
  5. Roel:
    1 november 2019
    Zie dat jullie in Istanbul zijn. Leuke gezellige stad, lekker eten. Zeker paar dagen blijven. Gr Roel