Dalai Lama

28 december 2019 - Calcutta, India

Wij hebben Varanasi achter ons gelaten en zijn richting Kolkata (Calcutta) gereden. Dat is te veel om in één dag te doen en daarom hebben we besloten om het in drie stukken te hakken. Een goede beslissing bleek later want de wegen zijn slecht en het verkeer, nou ja, daar hebben we het al over gehad. Van Varanasi naar Bodh Gaya; een zeer heilige plaats voor boeddhisten. Daar kwamen we laat in de middag aan op 26 december. Op 2 januari geeft de Dalai Lama daar lezingen tot 7 Jan. Volgens het personeel in ons hotel was hij al aanwezig in het dorp maar wij hebben hem niet gezien. Wel de vele volgelingen! De volgende dag door naar het volgende slaapadres; Durgapur, zo’n 300 km rijden. De laatste 30 km leek werkelijk op een snelweg! Dat beloofde wat voor het laatste stuk naar Kolkata. Vandaag, 28 dec, het laatste stuk gereden naar Kolkata en inderdaad; een goeie weg. Ging lekker snel. Het vinden van het ‘backpackers in’ lukte even niet waardoor we toch weer pas om twee uur konden inchecken. Dat ging zeer aardig. Een man of 8  bemoeide zich daar mee. Drankje, nat handdoekje alle bagage uit handen en vooral: rust! Jullie begrijpen het al; de backpackers inn voor de komende drie dagen is het 5 sterren Oberoi Grand Kolkata. Mag ook wel een keer. Toen ze mij op m’n Teva’s de lobby in zagen komen kregen we wel meteen korting op de laundry. Met backpacken heeft onze reis natuurlijk niet zo veel te maken. Het hebben van een eigen auto en daardoor ook voldoende spullen mee kunnen nemen is natuurlijk een luxe. En die auto staat er toch echt! Al vertel je het verhaal nog zo vaak, die Indiërs geloven gewoon niet wat we aan het doen zijn. “You need transfer to the airport?” Calcutta dus. In mijn voorstelling zou dat zo’n beetje de armste en smerigste stad van India kunnen zijn (kan het erger dan Varanasi?) Niet dus. Onze eerste indruk is positief. We hebben natuurlijk nog niet veel gezien en natuurlijk heeft deze stad inclusief agglomeraties veel sloppenwijken, maar ons doet het een beetje aan Bangkok denken. Morgen gaan we verder exploren. Of met een drankje aan het zwembad; kan ook. Maandag de 31ste vliegt Sabina terug naar huis. Wij rijden dan door naar het noorden in een goed tempo want 7 januari gaan we Myanmar in. Tot het volgende verhaal, waarin we ook iets meer zullen schrijven over de indrukken van Calcutta. XP

1. Roel:
    30 december 2019
    He mannen ik wens jullie morgen een mooie jaarwisseling toe in Calcutta. Heb ooit op een vlucht van BKK naar DXB op 10km hoogte het vuurwerk in Calcutta kunnen zien. Een zeer bijzondere ervaring. Happy 2020!!
  2. Monique van R:
    31 december 2019
    Een hele fijne jaarwisseling in India. Het is vast anders dan thuis. Geen idee of ze daar vuurwerk afsteken, maar jullie doen daar vast verslag over. Wij zijn op Cur en hier schijnt dat het eiland bijna zinkt van het het vele vuurwerk wat afgestoken word. Ik ben benieuwd. Hele fijn avond en wij proosten op jullie bijzondere reis🥂🥂🥂🥂🥂🥂💋 HAPPY NEW YEAR🥂🥂🥂🥂🥂🥂
  3. Monique van R:
    31 december 2019