Feestje van de Sjah

23 november 2019 - Bushehr, Iran

Frank heeft jullie al uitgebreid verteld over het internet probleem. Niet ernstig maar wel vervelend. Een hotel boeken is er niet meer bij. Maar wat vreselijk voor de bevolking. Wat een mooie mensen hier. En zo vriendelijk en behulpzaam. Een rijk land waar, wat mij betreft, het grootste goed (de bevolking) wordt onderdrukt. Met iedereen oogcontact. Veel jongeren die Engels praten en dan ook graag een beetje aan ons blijven kleven. Isfahan vonden wij beide erg leuk. Goeie koffie ook! Daarna doorgereden naar Shiraz. Ook daar een hostel gevonden met de geprezen app Maps.me! Brengt ons overal. Gelukkig hadden we alle kaarten van Iran al gedownload. Daar aan het eind van de middag een jong Iraans stel ontmoet die ons een beetje op sleeptouw hebben genomen door de stad. De volgende ochtend wilden wij naar Persepolis. Ook hier geldt: Wikipedia. Medhi en zijn vriendin vroegen of ze mee mochten. Natuurlijk; hadden wij ook meteen een gids. Persepolis zelf is oké maar wij waren niet zo onder de indruk als van Termessos bij Antalya. Het blijft natuurlijk een wonder wat er al gebouwd werd ver voor Christus. Wat wél een interessant verhaal is, is het feest dat de Sjah gaf in de jaren ‘70 bij Persepolis ter viering van het 2500ste jaar van het Perzische koninkrijk. Ook hier geldt: check het op internet bij jullie thuis. Alles werd ingevlogen voor de totale wereld royalty! De gasten zaten in de meest luxe tenten (soort glamping?) waarvan  de geraamtes zijn overgebleven. Het meest extravagante feest ever. Als je de gelegenheid hebt moet je de documentaire hierover maar eens zien, getiteld “the greatest party on earth” Het betekende wel het begin van de val van de sjah. Daarna nog naar de graftombes geweest van de eerste koningen van Perzië (500 BC) Zeer indrukwekkend. Zie voor dit alles de foto’s. Vandaag, zaterdag 23 november, doorgereden naar Bushehr. Wederom een prachtige weg met rijgedrag van Iraniërs die totaal niet bij hun past ( of misschien wel?) Maaaaar; wij passen ons aan en de tank is nog heel. Goed nieuws, de double digits are back! 23 graden! En ja Els, er zijn bomen hier. Nu we aan de kust zijn aanbeland ; hele bossen palmbomen! Toch weer een ander sfeertje hier. Zal wel door de Golf van Perzië komen en het heerlijke weer. Even snel geschreven dit verhaal en gepost omdat het internet er door de champignonnetjes zo weer afgehaald kan worden. De komende dagen blijven we een beetje langs de kust rijden op weg naar Bandar Abas. Het belangrijkste vergeet ik bijna; we zijn in Bushehr! Een station dat de KLM aanvloog op de route naar Batavia! Dus KLM: we volgen de route zoveel mogelijk! XP.

1. Arthur:
    24 november 2019
    Cool! Leuk verslag...ga zo door!
  2. Eveline Roskott:
    24 november 2019
    Klinkt reuze spannend allemaal en ik ga zeker kijken naar “the greatest party on earth”! Groetjes en veel plezier verder!
  3. Hans Dobber:
    2 december 2019
    Geweldig om jullie reisavonturen zo te kunnen volgen. Ook fijn dat het internet weer functioneert in Iran. Geniet ervan!