Istanbul

3 november 2019 - Cankurtaran Mahallesi, Turkije

Cultureel doen in Istanbul,

Het zijn dus “wat meer dagen” geworden in Istanbul, na de regenachtige aankomst hier op vrijdag was het zaterdag en zondag prachtig weer. Op de kaart konden we goed zien waar we allemaal naar toe moesten. Het Appartement ligt in de wijk Sultanahmet vlak bij de Blauwe Moskee, Aya Sophia en het Topkapi Paleis, dus na een zelf samengesteld ontbijtje, bemachtigd bij de lokale buurt super die op elke hoek van de straat zit de wandelschoenen aangetrokken en op pad. Wat is het hier allemaal mooi en relatief schoon ook, zelfs al de straat katten en honden zien er goed uit, ze krijgen het restvoer van de diverse restaurants en barretjes. Na een rondje Sultanahmet met bovengenoemde bewonderens waardigheden richting de Grand Bazzaar, wat een doolhof aan winkeltjes 1200 totaal en als je ze allemaal gehad hebt zitten er achter in de straatjes nog eens 1000! Om tureluurs van te worden. Wat is het hier druk ook overal ziet het zwart van de mensen, blijkbaar ook hier veel Airbnb want de rolkoffers kletteren luid over de keien, goed opletten want je ligt zo op je bek, gelukkig geen schrammen aan overgehouden!  Inmiddels aangekomen op de Bosphorus pier waar we met de lokale OV kaart een ferry over de Golden Horn naar het Noord Europese deel van Istanbul hebben genomen, maar wat is dat nu….. de ferry gaat naar het Aziatische deel, tja ons Turks is niet zo goed dus dat hadden we even niet gezien! Maak van de nood een deugd dus even lekker in de zon op een dakterras een versnapering genomen. Nu dus wel naar het Noordelijk deel, even goed nagevraagd of de ferry wel de juiste kant op gaat en ja we konden aan boord, heerlijk boven aan de zonnige kant zitten, of zou ie zo draaien zodat je weer in de schaduw zit? Maar wat duurt het lang voordat we vertrekken, hé wat is dat nu er wordt een rood-wit lint voor de toegangspoortjes gespannen en mensen mogen niet meer aan boord, naast me zit een turks meisje en ik vraag of ze Engels spreekt, No, No English, No, dus ik wijs op mijn horloge en daarna gelijk naar de overkant en ze kijkt me vragend aan, nou die begrijpt dus niet wat ik bedoel maar later nadat duidelijk is geworden dat de ferry voorlopig niet gaat vertrekken vanwege een zeilwedstrijd op de Bosporus bedenk ik me dat zij het niet vertrekken van de ferry ook niet begreep. Uiteindelijk na ca 30 min aan de kade te hebben gelegen toch nog vertrokken en aangekomen op het noordelijke deel, trammetje gepakt en uiteindelijk maar besloten om niet meer naar de Galata toren te gaan omdat het al bijna schemer donker was. Van de uitbater van het appartement hadden we te horen gekregen dat er vlakbij een “overheids restaurant” was waar je heel goedkoop kon eten dus dat leek ons wel wat, uiteraard geen bier daar (hé tis Moslim hè) dus van te voren even innemen en dan met subsidie van de Turkse overheid een heerlijke maaltje verorberen! Gebakken zeebaars, gestoofde lamsbout, garnering, gemengde salade en sinaasappelsap voor de somma van € 15,- ! Vandaag moesten we er vroeg uit want de marathon van Istanbul werd gelopen en de finish lag op 75m lopen van ons appartement en je wil natuurlijk niet te laat langs de hekken staan. Ruimschoots op tijd een goed plekje opgezocht en nu maar wachten op de eerste loper, nou nou wat een publiek, niet dus, zou die marathon soms niet zo populair zijn?  Uiteindelijk toch nog wel wat toeschouwers en daar kwam de winnaar aan! Nou dat ook weer afgestreept en nog een hoop tijd over dus nog maar even naar de Galata toren, even maps.me openen, ah 4,4km dat doen we wel te voet! Oei wat is dat nu een hele rij om naar boven te gaan? oké laten we even een kopje koffie doen en kijken hoe snel het gaat, daar staat een vrouw met een roze jas, hou haar even in de gaten! Na 30 min was ze ongeveer 10m verder, nou dat gaat hem dus niet worden, verder lopen naar het Taksim plein dan maar, wat een leuke buurt hier weer ’t lijkt wel de Kalverstraat met al die winkeltjes en mensen! Terug met de metro en even de echte Turkse Haman hier checken of het wel proper is, de schoorsteentjes spuwen een hoop rook uit dus het badwater zal wel lekker warm zijn! Nah ik zie die Haman niet zo zitten maar Paul voelt wel wat voor een lekkere scrub! Ondertussen terug in het appartement pak ik een heerlijk koud biertje en ga eens rustig op de kaart en het internet kijken waar we ons de komende weken in Turkije kunnen vermaken. HGFP

1. Monique van R:
    3 november 2019
    Heerlijk verhaal weer mannen. Prachtige stad ook Instabul en lekker eten. Ik weer heerlijk genoten van de 747 en Curacao 😘
  2. GE schouten:
    3 november 2019
    jongens wat een leuke verhalen, gezellig om zo aangehaakt te blijven! Antalya en Alanya zijn ook erg mooi, kun je vast nog wel lekker zwemmen.