Lost in connection en de Ayatolla's, 20-11

23 november 2019 - Isfahan, Iran

Lost in connection en de ayatolla’s, 20 november.

Terwijl ik dit schrijf zijn we alweer 5 dagen in Iran, zoals jullie misschien begrepen hebben ligt het internet in Iran al geruime tijd plat, de vorige twee verhaaltjes had ik geschreven in Tabriz maar kon ik dan ook niet meer plaatsen. Het bijhouden van de webpagina was daarom ook niet meer mogelijk. Foto’s blijven we natuurlijk wel maken maar het schrijven van verhaaltjes schiet er een beetje bij in omdat ze niet geplaatst kunnen worden. Ik schrijf daarom toch maar dit verhaaltje terwijl het nog volledig onduidelijk is wanneer we weer online kunnen! Het broeit al een tijdje onder de bevolking (denk aan oa het meisje wat zichzelf in de fik heeft gestoken omdat ze niet naar een voetbal wedstrijd mocht kijken) en de verhoging van de benzine prijs met 300% was de druppel. Via facebook, twitter, instagram etc werd natuurlijk gelijk opgeroepen tot demonstraties waardoor de Ayatolla’s, Paul noemt ze heel toepasselijk champignons, onmiddellijk al het internet verkeer hebben platgelegd, tja zo gaat de overheid hier met haar volk om, lekker gewoon je eigen ding doen waardoor het land zoveel sancties krijgt opgelegd dat de geldkraan heel langzaam dichtgaat en dan haal je het gewoon bij je volk terug door de bezine prijs met 300% te verhogen. We zitten nu in Isfahan en hebben één nacht in Sanjan en één nacht in Kashan geslapen, dat zijn allebei twee relatief kleine steden waar weinig te beleven valt, de armoede is er groot en toen wij er waren was er erg veel politie op de been ivm het mogelijk uitbreken van onlusten. Iran heeft een uitgebreid politie netwerk en een mogelijk nog uitgebreider geheim politie netwerk waardoor niemand eigenlijk iets durft te ondernemen. Hier in Isfahan zijn de mensen iets toegankelijker en spreken de meesten redelijk Engels, de mensen die westers gekleed gaan zijn doorgaans wel in voor een gezellig praatje. De vrouwen lopen hier of helemaal traditioneel in het zwart met een habaya aan, of heel verzorgd en opgemaakt gewoon casual met een sjaal half over hun achterhoofd, die laatste zijn heel erg aanspreekbaar of beginnen soms zelf de conversatie met “hello where are you from?”. Meestal duurt het dan niet lang of het gesprek gaat over het afgesloten internet en alles daar omheen. Van verschillende kanten heb ik begrepen dat ca 95% vd bevolking problemen heeft met de huidige regerende ayatolla’s. De andere 5% is waarschijnlijk op de één of andere manier werkzaam voor de overheid. Enkele personen vragen ons dan ook uit een soort van wanhoop en dat gebeurt dan heel stiekem of we via facebook, twitter en of instagram hun problemen met de wereld willen delen. Heel bizar wat hier gebeurt, er is denk ik geen land in de wereld waar politiek en geloof zo nou met elkaar verbonden zijn! De ayatolla’s hebben alle macht en het volk kan geen kant op, heel jammer want het land gaat er langzaam aan ten onder! het zou verboden moeten worden zouden we in Nederland zeggen. HGFP