van Piran naar Zadar

25 oktober 2019 - Zadar, Kroatië

Vandaag gaat onze reis verder van Piran Slovenië naar Zadar Kroatië;

Na een serieus gesprek gisteravond met de uitbater Mike over het uiteenvallen van Joegoslavië in de negentiger jaren  (en natuurlijk de nodige wijn nog meegebracht uit Tsjechië) toch maar besloten om vroeg op te staan. Een heerlijk vers ontbijt met verrukkelijke koffie (het ligt immers heel dicht bij Italië)  van Mike gekregen en dat met prachtig uitzicht over Piran, de B&B had een mooi uitzicht over het stadje wat dateert uit 179 BC, in de zomer een plek in Slovenië waar het zeker vol zit met toeristen maar nu was het gelukkig niet druk. Op aanraden van Mike ook nog even een stads wandeling door Piran gemaakt, altijd leuk om even de lokale kerk van binnen te  bekijken en er waren aan de buitenkant van de kerk archeologische opgravingen gaande. Verder nog even op het plein gekeken wie daar allemaal sterke verhalen aan t vertellen waren en natuurlijk nog even een heerlijk kopje koffie genomen op het plein. Vandaag ging het traject van Piran via Reijka naar Zadar, een afstand van een kleine 400 km die gedeeltelijk langs een prachtige kustweg gaat, niet het hele traject langs de kust genomen want dan konden we natuurlijk niet meer op tijd op het terras in Zadar aanschuiven! Er is wel veel  verschil tussen Piran en Zadar, Piran is een gemoedelijk vissers dorpje in Slovenië en Zadar in Kroatië daar kan je duidelijk zien dat het massa toerisme heeft toegeslagen, maar goed alles heeft zo z'n charmes. Inmiddels al z'n 2100 km op de teller sinds vertrek dus zou je zeggen 1/10 zit er alweer op maar das niet helemaal waar want ondanks dat EU niet ons doel is pakken we wel de mooiste stukjes mee en maken daardoor meer km's dan ons oorspronkelijke traject . Inmiddels ook de eerste reparatie moeten uitvoeren, onze "aliexpress" alleskunner (van navigatie tot pekingduck recepten supplier) bleek niet bestand tegen Frank zijn stevige wijsvinger, want ja als 't ding niet doet wat jij wil dan druk je gewoon wat harder met je vinger op het scherm met als uiteindelijk gevolg dat de hele set in het dashboard verdween, gelukkig is de constructie van het Toyota Land Cruiser dashboard geen rocket sience en na 15 min en 5m duckt tape hadden we de zaak weer aan de praat! Morgen weer een rust dag, na een kleine week is het tijd voor de wasserette en het weer is hier nog prachtig dus lekker genieten en geen haast.   HGFP

1. Els:
    26 oktober 2019
    Op deze zaterdagochtend zit ik achter de geraniums het reisverhalen te lezen. Op deze manier heb ik ook het gevoel dat ik een beetje meereis met jullie.
    Even een vraagje: hoe zien de mensen op straat eruit? Kijken ze vrolijk uit hun ogen of zien ze er wat norser uit zoals hier in Holland? Mijn ervaring is (geweest) hoe zuidelijker des te vrolijker staan de gezichten. Misschien komt dat door de zonneschijn, maar dat weet ik niet. Aan de armoe ligt het meestal niet, want dan is lachen de beste manier om het leven een beetje dragelijk te maken. Wat zijn jullie indrukken nu?
    Els
  2. Jolijn:
    26 oktober 2019
    Wat leuk om te lezen en mee te kijken. Hoe gaaf mannen, geeft de grijze winderige ochtend hier wat kleur. Geniet ervan. Doet die Toyota het ook op Tsjechische wijn?
  3. Monique:
    26 oktober 2019
    Als Paul de koffie lekker vindt dan moet de koffie wel erug lekker zijn👌🏻 Heerlijk mannen wat een prachtig avontuur. Zo spannend om om bezoek te gaan bij landen die je niet kent! Leuk om alles mee te lezen. Is Frank nu de hoofdrijder en Paul de reisblogger? Fijn dat de reis voorspoedig verloopt en jullie nog zo’n lekker weer hebben x