Waar de Amsterdam-Batavia route in Nederlands Indië eindigde en onze reis dus ook!

14 maart 2020 - Hilversum, Nederland

Onze laatste dag in Jakarta hebben we gebruikt om de twee vliegvelden die in de tijd van de Amsterdam Batavia route gebruikt werden terug te vinden. Ze zijn beiden vernoemt naar de wijk waar ze lagen in Batavia. Om te beginnen met vliegveld Tjililitan, deze wijk heet nu Cililitan, dit vliegveld bestaat nog steeds weliswaar onder een andere naam, in 1974 is de naam van Tjililitan Airport gewijzigd in Halim Perdana Kusuma Airport, het vliegveld is nog steeds operationeel en tijdens het staatsbezoek van de Koning en de Koningin begin deze maand aan Indonesië is het regeringstoestel op deze luchthaven geland. Het was de eerste luchthaven die dienst deed als eindstation voor de route op Indië en werd vanaf het begin tot 1940  door de KLM gebruikt, in 1940 opende een nieuwe luchthaven in de wijk Kemaroyan welke tot 1985 de grote luchthaven van Jakarta bleef. In 1985 werd besloten alle vluchten van Kemaroyan te verplaatsen naar het nieuwe Sukarno Hatta airport en werd het veld successievelijk ontmanteld, op de plek waar Kemaroyan airport ooit lag staan nu allemaal gebouwen, wat rest zijn een paar oude foto’s van Internet. Hiermee was onze missie dus echt volbracht en konden we ieder onze “eigen” reis voortzetten. Zoals Paul al schreef is hij de volgende dag vanuit Jakarta ri Bali gegaan en ben ik via Singapore naar huis gevlogen.

Wat een prachtige reis was het en wat is het allemaal voorspoedig verlopen, ik zit dit verhaaltje te schrijven terwijl het corona-virus nieuws me van alle kanten om de oren vliegt, diverse landen waar we doorheen gekomen zijn sluiten nu hun grenzen, zouden we wat later weggegaan zijn dan zouden we waarschijnlijk ergens volkomen vast zijn komen te zitten! Geen landsgrens heeft ons langer dan 3 uur bezig gehouden, we zijn niet bestolen of opgelicht en niets belangrijks (op een paar autosleutels na) kwijt geraakt, niet ziek geweest en geen verwondingen opgelopen. En wat heeft de auto een ongelofelijk goede prestatie geleverd, geen centje pijn gehad zelfs geen lekke band en we hebben over héle slechte wegen gereden met grote gaten en drempels. En afgezien van wat lakschade aan t achterspatbord geen aanrijding of ongelukken gehad en dan te bedenken dat we meer dan de helft van de route onverzekerd hebben rondgereden domweg omdat de auto niet WA te verzekeren was! De toolbox is slechts open geweest voor wat duckt tape en een tang die ik nodig had om m’n zonnebril te repareren. En we zijn elkaar niet in de haren gevlogen wat ook wel een prestatie genoemd mag worden als je nagaat dat je gedurende 5 maanden dichter op elkaars lip zit dan bij wie dan ook! Thanks Paul!

HGFP.

Dan nog wat feitjes:

Totaal zijn we door 19 landen gereisd.

Hebben we 140 nachten in hotels doorgebracht

Onze gemiddelde snelheid was 58,8km/hr

Totaal afgelegde afstand  24.591km

1. Casper:
    14 maart 2020
    Ben trots op jullie genoten van jullie avonturen