Het Las Vegas van Iran

25 november 2019 - Kish, Iran

Het Las Vegas van Iran

Gisteren een beetje op de bonnefooi richting het Oosten gereden met in het achterhoofd wel de gedachte om mogelijk richting het eiland Kish te gaan, een klein eilandje een kilometer of 100 ten westen van Bandar Abbas. Het was nog onduidelijk welke mogelijkheden er beschikbaar waren om op het eilandje te komen en hoe of de weg er naartoe zou zijn.  I-overlander een app voor de “overlander” bood twee mogelijkheden Bandar Aftap of Bandar Charak waarbij Bandar Aftap de voorkeur had omdat dat tegenover Kish ligt dus korter varen, maar Bandar Aftap was wel langer rijden omdat je via Bandar Charak naar Bandar Aftap moest rijden, Enfin na een tocht van ca 400 km waarbij we zo’n 100 km langs petrochemische installaties hadden gereden die niet op de kaart stonden vermeld (nu begrijp ik wat mijn vader hier 60 jaar geleden te doen had toen ik op Iraanse bodem het levenslicht zag) kwamen we in Bandar Charak aan. Echt een gehucht maar wel met een ferry richting Kish. Na wat onderzoek en wat vragen bleken we onszelf eerst bij een “fixer” op de ferry-lijst te moeten laten plaatsen, gelukkig waren we vroeg ca 4 uur ’s middags en de ferry ging pas om 7 uur ’s avonds. Zo gezegd zo gedaan dus alle gegevens bij de “fixer” achter gelaten, om 6 uur terug zijn voor alle details, betaald en nog even een restaurant opgezocht om de tijd te doden. Na een rondje gereden te hebben op zoek naar een restaurant kwamen we toevallig weer uit bij de “fixer” die enthousiast naar ons stond te gebaren, de paspoorten moesten natuurlijk even gescand worden want ja ze moeten natuurlijk precies weten waar we naar toe gaan. Na het nuttigen van een kabab hadden we nog wat tijd over dus maar even de Toyota aftanken want dat geeft altijd weer een prettig gevoel als de tank weer vol met diesel zit. Tanken is hier een happening ondanks dat de brandstof werkelijk niets kost, een volle tank diesel (80 liter) ca € 4,- is de brandstof hier alleen verkrijgbaar met een pasje, dus je moet altijd bij een trucker vragen of je z’n pasje mag lenen want gewone personenauto’s rijden hier niet op diesel, krijg je natuurlijk ook altijd weer de discussie in het farsi dat je bij de verkeerde pomp staat want ja een personen auto rijdt hier immers niet op diesel! Overigens de pomp waar we naar toe reden had geen diesel meer maar we kwamen wel een auto wasserette tegen en het was wel eens tijd om de Land Cruiser even in t sop te zetten. Maar dat allemaal even terzijde! Goed het was 6 uur dus terug naar de fixer voor de laatste gegevens en door naar de boot…….Kish is gewoon Iran zou je denken maar wat er weer door de papier winkel moest pfftttt, met de fixer naar t douane kantoor, beide paspoorten en visa controleren, kentekenbewijs kopiëren voor èn achterkant en het Carnet de Passage tot aan het motornummer toe, in het Nederlands noemen ze het gewoon “verborgen werkeloosheid”! maar goed alles nu in orde en aansluiten in de rij om op de ferry te komen. Boot zou om 7 uur vertrekken maar uiteindelijk werd het hek om kwart over 8 geopend en mochten we naar binnen rijden, maar eerst nog even een soort haven of toeristen taks digitaal afreken via een automaat! Wat maar wij hebben helemaal geen kaart om mee te betalen alleen cash! Cash not possible, Iran Debit card only possilble! Pffttt…..kan het nu eens wel een keer goed gaan? Gelukkig had ik tijdens het wachten even een praatje gemaakt met een aardige Iraanse dame die voor ons in de rij stond en zij was uiteindelijk bereid om voor ons met haar kaart te betalen, het ging uiteindelijk om 75 eurocent! Oké dat ook weer geregeld nu snel in de rij voor de ferry! Totaal chaotisch weer natuurlijk want ja wie het eerst komst wie het eerst maalt denken al die Iraniers en het was al behoorlijk druk met grote vrachtwagens die de ferry op reden, maar gelukkig de loadmaster had een lijst en die werd keurig op volgorde afgewerkt en blijkbaar waren wij de 2e op de lijst dus een keurig plekje tussen de diepladers! Wat moeten trouwens die diepladers op Kish? Uiteindelijk vertrok de ferry om kwart voor negen richting Kish. Het was inmiddels al pikke donker en het was een prachtige heldere hemel zonder al te veel strooilicht dus een prachtig zicht op alle sterren met zelfs de hele melkweg in t zicht. Na 2 ½ uur varen werd er afgemeerd in Kish, hup de ferry af en naar het hotel! Uhhh…….. even wachten ik geloof dat we daar gecontroleerd gaan worden, ja daar ziet het wel naar uit, ja inderdaad even uitstappen en controle van de auto, huh alles werd onderzocht de fles balsamico die nog niet gebruikt was moest open en die water flesjes maak die ook maar even open! Naja na 20 min. was de auto grotendeels gecontroleerd dus konden we verder. Niet dus, auto even aan de kant en papieren graag, paspoorten tevoorschijn gehaald en de dienstdoende politieman (met kalashnikof) begon naarstig in ons paspoort te zoeken naar de juiste stempel, maar ja die stond er gelukkig niet in want die stond in het visum, dus na wat vijven en zessen de visa tevoorschijn gehaald en ja alles weer checken in het systeem en na 2 min. was alles weer in orde. Hè hè nu snel naar het hotel want het wordt al laat, waar is de uitgang eigenlijk? Daar, daar dat is de uitgang daar bij die slagboom, oké rijen maar, maar het is wel tegen de richting in maar ja de enige doorgang die niet geblokkeerd is met blokken! Hé hallo doe die slagboom eens omhoog! Nou die ambtenaar ziet er nou niet uit alsof ie die slagboom binnenkort open gaat doen. WAT THE F.CK WAT NOU WEER! Weer paspoorten laten zien, dit is toch niet te geloven hebben we net 2 min. geleden al gedaan! “you foreigners we need to check visa”, “jezus dit is toch ècht niet te geloven”, “kalm blijven! Stil blijven zitten tijdens het scheren!”, “sorry not possible to check visa here in this office, follow me to other office”, “ja volg hem maar naar dat andere kantoor”, daar aangekomen werd alles weer aan een andere agent overgedragen die de rest van de controle ging doen, die moesten we uiteindelijk weer volgen naar het kantoortje waar het eerder niet gecontroleerd kon worden…………ja je wordt er wel een beetje moe van hoe alles hier tot in het oneindige gecontroleerd moet worden, zal wel te maken hebben met de achterdocht van de Ayatolla’s! HGFP

1. Monique van R:
    26 november 2019
    Pfffff
  2. Els:
    26 november 2019
    Wat een engelengeduld moeten jullie hebben met al die autoriteiten! Els