van Soma naar Pamukkale

6 november 2019 - Pamukkale Belediyesi, Turkije

Van Stoma naar Pamukkale

Gisteren hebben we een “technische” tussenstop in Soma gemaakt, technisch omdat het traject van Sapanca naar Pamukkale te lang is om in één keer af te leggen en Soma ligt er ongeveer tussenin vandaar! Soma is een stadje waar waarschijnlijk geen toeristen komen, we hadden een kamer in het Ramada langs de snelweg dus even “het dorp in” moest met de auto gebeuren, zo gezegd zo gedaan ’s avonds met de auto naar het dorp en op zoek naar een tentje “met bier”, dat bleek niet zo eenvoudig, even navragen bij de lokale jeugd leverde ons een adres langs de snelweg op: het Ramada, tja daar kwamen we net vandaan dus dan toch maar iets anders, net daar waar we het dorp inreden was een gezellig tentje waar ze ook bier hadden, niet op de menukaart want die was er in ‘t geheel niet! Maar uhhh…. hoe kunnen we dan bestellen? Nou loop maar even mee naar binnen daar ligt alles achter glas in de toonbank; van gehaktballen, steaks, kippenbouten tot lamsbouten, allebij een heerlijke entrecote besteld met salade en friet en één entrecote is hier blijkbaar géén entrecote want op beide borden lagen er twee! Na een halve kilo vlees p/p weggewerkt te hebben was het bolle kant boven om morgen weer vroeg op te kunnen staan.

Om half tien zaten we weer in de Toyota LC, mapspoint.me netjes ingesteld en gaan met die banaan. Wederom prachtige wegen waar geen hond te bekennen viel, waarschijnlijk pas een paar maanden open zo mooi glanzend waren de vangrails nog. Na een km of wat een wegomlegging, hé wat jammer nou wat zou er aan de hand zijn? Dichterbij gekomen bleek het niet echt om iets tijdelijks te gaan de mapspoint.me app was iets te voorbarig geweest en had een weg die verre van af was alvast in de routeplanner meegenomen, geen probleem nemen we toch gewoon de oude N weg! Deze bleek ook prima te voldoen en eigenlijk ook wel eens goed om op zo’n weg te rijden want hoe verder we oostwaarts gaan richting Iran hoe minder de wegen waarschijnlijk worden. Uiteindelijk rond één uur in Pamukkale aangekomen. Wat een bijzondere plek is dit, misschien wel het meest bizarre en imposante verschijnsel van Turkije, hotsprings en een werkelijk schitterend netwerk van rotsformaties en waterterrassen. Het ligt in de vallei van de Curukse rivier. Pamukkale betekend eigenlijk Kasteel van Katoen. Al vele honderden jaren stroomt er een warme straal kalkhoudend water naar beneden via een zeer grote hoeveelheid terrassen. Het kalk heeft zich afgezet tegen de rotswand waardoor deze een heel bijzondere uitstraling heeft gekregen. Het is dat iedereen er in zwemkleding en blote voeten loopt anders zou je denken dat je je op een skipiste begeeft.

Een vulkanisch verschijnsel heeft er aanvankelijk voor gezorgd dat de terrassen tegen de helling aan zijn ontstaan. Meer dan twee miljoen jaar geleden vond er een plooiingsfase plaats in Pamukkale, wat toen uiteraard deze naam nog niet droeg. Hierdoor werden er veel nieuwe bergen ontwikkeld en begon de aardkorst te barsten. Dit zorgde ervoor dat het gebied zeer vatbaar was voor aardbevingen. Vele duizenden jaren lang stroomde er regenwater langs deze breuken en dit water kwam terecht op een laag kalksteen van enkele meters dik. De hitte zorgde ervoor dat het calciumcarbonaat verdampte uit dit water. Het kalkrijke water komt via diverse bronnen weer terug naar de oppervlakte wanneer het warmer is dan 35 graden Celsius. Als het weer koeler wordt, dan verdwijnt het koolzuur en blijft er een wit bezinksel over dat een kalkterras vormt. Al vele eeuwen lang is men ervan overtuigd dat warm en zeer kalkrijk bronwater een goede werking heeft op de huid en het zou ook een helende werking hebben op alle zenuwen en spieren in het lichaam. De Romeinen waren hier ook van overtuigd en zij zagen Pamukkale dan ook als een natuurlijk kuuroord waar zij graag tijd doorbrachten. Dit was al twee eeuwen voor Christus. De Griekse plaats Hierapolis lag niet ver van het Romijnse kuuroord af en tegenwoordig kun je hier nog prachtige ruines uit de oude tijd terug vinden. In 1988 is Pamukkale op de UNESCO werelderfgoedlijst geplaatst en is het toerisme sterk aan banden gelegd.

Nou genoeg cultureel gezwam, zwembroek aan, slippertjes aan, selfie stok mee en toeristje uithangen! HGFP

1. Monique van R:
    7 november 2019
    Heerlijk dat culturele gezwam. Prachtig werkelijk. Een werelddeel die ik nog niet ken.
  2. Iris:
    9 november 2019
    Zo leuk om jullie reis te volgen! Kijk uit naar je volgende verhaal😘