AK-47

4 december 2019 - Quetta, Pakistan

Vandaag, 4 december, van Dalbandin naar Quetta gereden. Een hele belevenis! Zoals Frank al schreef was het moeilijk om het hotel in Dalbandin een rating te geven. Laten we het hier op houden; voor het eerst de slaapzakken uit de auto gehaald. En gelukkig zijn mijn achillespezen lang genoeg en heb ik daardoor geen probleem met hurken. Om 0845 stond onze politie escort klaar met zijn Kalasjnikov om de schouder. De AK-47 dus. Eigenlijk viel het ons mee hoe soepel het allemaal ging. Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak we gewisseld zijn van escorts. Soms reed er één mee in de auto, maar meestal was het een auto met escorts die wij dan moesten volgen. Kennelijk werd er toch iets van een administratie bijgehouden want de wissels gingen redelijk snel. Weer een aantal controleposten; paspoorten, visa, naam vader en beleefdheden. Ik moet zeggen dat ze toch altijd zeer vriendelijk bleven. Kwam ook door onze goodies. Om een uur of half 5 kwamen we aan in Quetta. Daar ging het een beetje mis. Alle buitenlanders zijn min of meer verplicht om in één hotel te slapen. Je mag daar ook niet uit! Een soort gevangenis dus. Wij hadden echter een ander hotel geboekt. Daar ging de politie mee akkoord. Alleen hebben ze ons naar het verkeerde hotel gebracht. Weg waren zij en wij opzoek naar ons hotel. Dat lukte dus niet. Een lang verhaal, maar uiteindelijk vond Frank de escorts in het hotel waar de buitenlanders dus horen te blijven terwijl ik ergens geparkeerd stond. Daar zijn wij toen door 4(!) motoren en een auto, totaal 7 escorts, naar toe gedirigeerd. Al spookrijdend, maar hé; dat is hier normaal. Nu zitten we te wachten op ons eten. Zijn wel net het hotel uit gevlucht (mag niet) om een biertje te scoren. Over het verkeer kan ik een apart verhaal schrijven. Auto’s, tuktuk’s, mensen, ezels, paarden, fietsen, alles door elkaar. Het is een wonder dat de auto veilig en heel op de parkeerplaats staat van het hotel. Morgen een document halen, weer met escorts, waarmee wij vrij zijn om te reizen in Pakistan. Wat we daarna gaan doen weten we nog niet precies. Tot nu toe gaat alles goed en wat betreft de veiligheid? Maken jullie je maar niet druk, de AK-47’s liggen voor de deur! Kijk nog even naar de plaatjes voor een impressie. XP

1. Els:
    4 december 2019
    Ha, ik ontdekte enkele boompjes op een foto van jullie. Ze zagen er jong en eenzaam uit temidden van de desolate steenmassa. Is het daar werkelijk zo kaal? Overigens maken jullie wel wat mee met al die escortes!
  2. Paul Conrad:
    4 december 2019
    Wat een avontuur die reis van jullie. Erg leuk om de blog te lezen. Pakistan brings back memories. Gaan jullie nog krabbetjes vangen in Karachi? Doe vooral voorzichtig. Gr Paul