Het elfde land na Nederland.

1 november 2019 - Istanboel, Turkije

Het laatste verhaal ging over de trip naar Skopje. Het is nu vrijdag 1 november en we zijn aangekomen in Istanboel. Lieve vloggers, bloggers en volgers, nog even een stukje terug. Skopje is ook een stad met zeer veel historie. In 1963 is het voor een groot deel verwoest door een aardbeving. De stad is dus voor een deel opnieuw opgebouwd. Wat je nu ziet zijn veel megalomane gebouwen gedecoreerd met enorme beelden. Een echte Russische ‘look’. Veel armoede ook. Nou werkte het weer ook niet echt mee maar Skopje hoeft niet echt voor onze verjaardag. De mensen die wij tegenkwamen zijn wel allemaal zeer vriendelijk. Hoe verder naar het zuiden hoe groter de verschillen met Slovenië in het noorden van voormalig Joegoslavië. Na een ontbijtje in het restaurant van het hotel, dat voor ons een 1 scoorde voor gezelligheid, op naar Thessaloniki. Wederom een prachtige tolweg met, naast ons, bijna geen verkeer. Narrigheid alom; op de borden in noord-Macedonië wordt Thessaloniki niet aangegeven en bij de grens de grootste vlag die ik ooit heb gezien van Macedonie. De grens naar Griekenland gaf geen problemen. Dat kwam ook vooral om mijn voordringactie waar ik (in dit geval) echt niets aan kon doen. Ons appartementje gevonden in de stad. Prima maar wel wat run down. Sowieso is het een trieste bedoeling in Griekenland vinden wij. Aan de mensen ligt het niet maar wat een bende! Even wat over onze accomodaties. Een appartement werkt op dit moment goed voor ons. Het heeft vaker wat meer ruimte dan een hotel. Altijd lastig een stad die je niet kent. Dus kwamen we al snel uit in een restaurantje om wat te eten. Dat werd een latertje. Mama uit Den Haag was door haar twee jong volwassen kinderen uitgenodigd voor een tripje. Doen ze vaker en dit keer was de keus gevallen op Thessaloniki. Wat een lieverds en wat een mooie verhalen weer. Doorzakken op een halloweenparty hebben we overgeslagen. Het kleine katertje de volgende morgen was wat minder. Van Thessaloniki naar Istanboel is 600 km. Dat leek ons wat veel in één dag maar ook hier weer een fantastische tolweg zonder verkeer. Dus zijn we doorgereden naar Istanboel. Onze planning bleek perfect. Het visum voor Turkije uit de koffer gehaald dat we een aantal maanden geleden hebben aangevraagd. Daar hadden we op aangegeven te verwachten op 1 november Turkije in te willen. Vandaag dus! Even wennen aan het verkeer; wat een temperament! Ook hier een appartement gehuurd in de wijk Sultanahmet. Heel aardig ontvangen door de eigenaar, de tank geparkeerd en een korte uitleg gekregen van de eigenaar over de stad. Navigeren gaat met verschillende bronnen. Daar zal ik jullie niet teveel mee lastigvallen maar vandaag in Istanboel met maps.me.  Een compliment aan de site; hiermee genavigeerd en het adres gevonden. Door het tijdsverschil ( +2 tov Amsterdam) was het inmiddels 2100. Tijd voor bier en eten. De planning is om twee (of meer) nachten te blijven. Er is hier genoeg te zien. We houden jullie op de hoogte. XP

1. Natascha:
    3 november 2019
    Mooi verhaal weer, ben benieuwd naar jullie foto’s en verhalen van Istanbul.