De Reis

9 december 2019 - Islamabad, Pakistan

De Reis:

Het is laat augustus 1938 en de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij bediend met drie vluchten per week Nederlands Indië, vertrekkend vanaf Schiphol op dinsdag, donderdag en zaterdag. Om de passagiers meer comfort te bieden tijdens de zes dagen durende vlucht met de geheel van aluminium vervaardigde moderne Douglas DC-3 is de configuratie van deze machine gewijzigd van 21 zitplaatsen naar 12 zitplaatsen.

Dag 1, Donderdag 25 augustus 1938

Schiphol – Halle-Leipzig: Het wordt een vroege start van dit luchtvaart avontuur, totaal zijn er 10 passagiers en 3 cockpit bemanningsleden als we om 06:00 van Schiphol vertrekken. We nemen de meer noordelijke route richting Athene in het zuidoosten van Europa, deze route is alleen gedurende de zomermaanden beschikbaar in de winter loopt de route via Marseille en Napels naar Athene vanwege de sneeuwval in Oost Europa. Het eerste traject duurt 2:05 uur over een afstand van 326 mijl en brengt ons in Scheuditz (Halle-Leipzig) Duitsland waar we gedurende een uur mogen gebruikmaken van een verfrissing.

Leipzig - Budapest:  Het volgende traject duurt 2:30 over een afstand van 416 mijl naar Budapest, Hongarije.
Aankomst Budapest is om 10:45 lokale tijd waar de passagiers mogen gebruikmaken van een lunch.

Budapest – Athene:  We vertrekken weer om 11:30 richting Athene, dit is het langste traject van de Amsterdam – Batavia route en duurt 04:30 uur en is 742 mijl lang. Het is 17:00 als we uiteindelijk in Athene aankomen, de snelheid waar we mee reizen betekend ook dat we richting het oosten onze horloges moeten bijstellen aan de lokale tijd, voor dit stuk houdt dat in dat we tussen Boedapest en Athene een uur in de tijd vooruitgaan. In Athene verblijven we met de bemanning en passagiers een nacht in het lokale KLM hotel.

Dag 2, Vrijdag 26 augustus 1938

Athene – Alexandria: Na een prettig verblijf in het lokale KLM hotel zetten we om 05:45 onze reis voort richting Alexandria Egypte, we steken de middellandse zee over en de afstand bedraagt 590 mijl. Uiteindelijk komen we aan in Alexandria om 10:15 lokale tijd.

Alexandria – Lydda: Na 30 min vertrekken we weer uit deze historische Egyptische stad voor een 02:00 durende vlucht van 305 mijl naar Lydda, Palestina.

Lydda – Bagdad: Na een stop van 45 min waarbij we de lunch gebruiken in Lydda gaan we verder richting Bagdad, vertrek is om 13:30 en de afstand is 574 mijl, de vlucht duurt 03:15 zodat we om 16:45 aankomen in Bagdad, de stop is hier 30 min zodat we kunnen genieten van een kopje thee.

Bagdad – Basra: Nadat we ons horloge weer bijgesteld hebben voor de lokale tijd vertrekken we om 18:15 uit Bagdad, Irak richting Basra ook in Irak, Aankomst in het moderne Basra  (vliegveld geopend door de Koning van Irak op 25 maart 1938) om 20:00. Dit vliegveld wordt gebruikt voor zowel vliegtuigen als watervliegtuigen. We zijn pas 2 dagen van huis maar Europa ligt al ver achter ons als we de nacht ingaan van deze exotisch Perzische stad.

Dag 3 Zaterdag 27 Augustus 1938

Basra - Jask: Vertrek vanuit Basra is 05:00 lokale tijd en de vlucht is 711 mijl lang  richting Jask, een Britsch kabel-station aan de zuidkust van Iran bij de ingang van de Perzische golf vanuit de Arabische zee. Vluchtduur is 04:00 uur en we komen aan in Jask om 10:00 lokale tijd. In Jask hebben we een pauze van 45 min en gebruiken we een versnapering.

Jask - Karachi: Vertrek naar Karachi, Brits-Indië is om 11:00 lokale tijd, een 592 mijl lange vlucht van 03:45 maar met het tijdverschil erbij duurt de vlucht 05:15 zodat we om 16:15 lokale tijd aankomen op de luchthaven van Dright Road, Karachi

Karachi – Jodhpur: Na een kop Engelse thee vetrekken we een uur later om 17:15 richting Jodhpur ook Brits-Indie, de vlucht is 382 mijl lang en duurt 2:30. In Jodhpur brengen we de derde nacht door in het lokale KLM hotel, hier overnachten tevens de passagiers die op de terugweg zijn naar Amsterdam zodat we ’s avonds tijdens het diner ervaringen kunnen uitwisselen

Dondag 4 Sunday 28 Augustus 1938

Jodhpur - Allahabad: We vertrekken weer vroeg vanuit Jodhpur om 05:00, het is een vlucht van 03:15 over een afstand van 542 mijl zodat we om 08:15 aankomen op Bamraoli Allahbad Airport Brit- Indie

Allahabad - Calcutta: In Allahabad hebben we tijd voor het ontbijt en vertrekken daar weer om 08:45 richting Calcutta, de vlucht duurt 2:15 en is 466 mijl zodat we uiteindelijk om 12:00 lokale tijd in Dum-Dum airport Calcutta aankomen.

Calcutta - Rangoon:  We vertrekken na gebruik van een versnapering om 12:45 richting Mingloden Airport, Rangoon, Birma. De afstand van dit traject bedraagt 644 mijl en duurt 4:15 uur zodat we uiteindelijk om 17:00 lokale tijd in Rangoon aankomen. Hier verblijven we de nacht in een lokaal KLM hotel.

Dag 5 Maandag 29 Augustus 1938

Rangoon - Bangkok: Na een overnachting in Rangoon vertrekken we om 05:30 voor een 360 mijl lange vlucht naar Bangkok, we komen uiteindelijk 2:15 later aan in Don Muang airport, Bangkok om 08:15 lokale tijd

Bangkok - Penang: Na wat versnaperingen in Bangkok vertrekken we weer vanaf Don Munang voor een 621 mijl lange vlucht om 3:40 later aan te komen in Penang Maleisie het is dan 12:45 lokale tijd en we gebruiken hier de lunch

Penang - Medan: Medan, Sumatra in Nederlands Indie is 161 mijl ver weg van Penang en we komen daar aan na een vlucht van 1:05 uur.

Medan - Singapore: In Medan hebben we een stop van een uur om te verfrissen en hier stappen we over in een Douglas DC-3vvan de Koninklijke Nederlandsche Indische Luchtvaartmaatschappij (KNILM) voor de laatste drie trajecten richting Batavia. Vertrek is om 14:30 zodat we na een 390 mijl lange vlucht van 2:15 om 17:45 lokale tijd in Singapore aankomen. We overnachten in koloniale stijl in het Sir Stanford Raffles Hotel

Dag 6 Dinsdag 30 Augustus 1938

Singapore - Palembang: Ons uiterst plezierige verblijf in Singapore eindigt om 06:00 als onze vlucht verder gaat richting Palembang. Dit traject is 303 mijl lang en neemt 01:55 uur in beslag. We landen uiteindelijk om 07:55 lokale tijd in Palembang Sumatra.

Palembang - Batavia: Vertrek Palembang is om 08:55 en dit traject duurt 1:45 en is 277 mijl lang zodoende komen we op onze eindbestemming Batavia aam om 10:40 lokale tijd. Halverwege de wereld in slechts 6 dagen., veel sneller dan een oceaanstomer die deze afstand aflegt in evenzoveel weken.