very good roads

5 januari 2020 - Imphal, India

Very good road!

Ja dan nog maar een stukje over dat on-ge-lo-fe-lijk “goede” wegennet van India en dat on-ge-lo-fe-lij-ke “sociale” weggedrag van de Indiërs. Ik moet eigenlijk beginnen bij het begin want hoe komt het nu dat je uiteindelijk na slechts 3 weken rijden in India en totaal 10 weken op de weg zo helemaal klaar bent met de wegen en het weggebruik in India. Toen we op pad gingen hebben we wel eens gezegd “nou ben benieuwd wat we kunnen verwachten qua wegen op deze route” en om eerlijk te zeggen alles tot Griekenland viel reuze mee, zelfs in Albanie lagen prachtige wegen, Turkije was een genot, voornamelijk 2 baans snelwegen en het gedrag in het verkeer viel ons alleszins mee, niet zoals in NL maar zeker niet iets om je druk over te maken. Daarna Iran, hier was het eerste stukje van de grens met Turkije naar Tabriz wat minder maar ook hier de rest alleen maar goeie en voornamelijk snelwegen gezien, het weggedrag van de Iraniers, tja dat viel al wel een beetje op, zeker in de grote steden best wel aso eigenlijk maar nog redelijk goed mee om te gaan, zeker niet het gevoel van slechter dan dit kan niet, daarna Pakistan, het eerste stuk in de provincie Baluchistan waren de wegen slecht, weinig verkeer ook op de weg dus waarom een goeie weg aanleggen voor weinig verkeer en dus ook weinig last van ander verkeer of asociaal gedrag. Het stuk van Sukker via Multan naar Islamabad en Lahore in één woord geweldig, de Pakistani hebben een verbond afgesloten met de Chinezen, het zgn CPEC wat inhoudt dat de Chinezen een Noord-Zuid verbinding aangelegd hebben van de Pakistaans-Chinese grens in het noorden tot de haven van Gwadar in zuidwest Pakistan, hiermee kan alles wat in West China geproduceerd wordt via de weg naar de golf van Hormuz vervoerd worden en hoeft dus niet meer via heel China naar het Oosten vervoerd te worden en dan vandaar per schip verder. En dan dus India, dat gaat niet zo goed met die Chinezen, denk aan Nepal, Butan en de Himalaya, m.a.w. de Chinezen gaan geen enkele cent in het Indiase wegennet stoppen en DAT hebben we gemerkt! het eerste stukje was nog tot daar aan toe maar de rest…..en dan het weggedrag we hebben het er al diverse malen over gehad en het blijkt voer voor veel verkeers psychologen. India heeft ca 150.000 verkeersdoden per jaar! Elke dag nadat we weer in een nieuw hotel hadden ingecheckt en alle formaliteiten hadden afgerond was steevast de vraag van ons hoe de weg condities voor het volgende traject zouden zijn want tja dat zou zo maar eens beter kunnen zijn toch (het gedrag natuurlijk niet maar daar vroegen wijselijk niet naar)  voordat je dan antwoord kreeg was je natuurlijk wel altijd 5 min bezig om uit te leggen dat je hier helemaal met je eigen auto naar toe was gereden en dan werd met een knikkebollend hoofdje gezegd “oh raods are very good sir”, en ja iedere keer viel het weer tegen, op een gegeven moment maar online google maps gaan bekijken maar daar werden we ook al niet veel wijzer van behalve dan dat google maps een wat reëlere reistijd aangaf dan maps.me, meestal kwam google maps met een 3 tot 3 ½ x langere reistijd als maps.me. Maar goed dus iedere keer was steevast het antwoord op de vraag: “yes sir only very good roads”  natuurlijk Indiaas knikkebollend! En dan vroegen we ter bevestiging nog even naar de reistijd want dat is natuurlijk een goeie indicatie en dan trapten we er bijna iedere keer weer in, pfftt…..gelukkig wel bijna altijd voor donker “thuis”! Voordat we gisteren aan het één na laatste stuk begonnen hadden we daarom eens héél goed geïnformeerd naar het af te leggen traject, natuurlijk weer veel Babylonische spraakverwarringen zo van; wij: ”how is the road to Imphal”, hij: “oh yes sir very good road”, wij: “are you sure, no construction work on the road, no diversions, no potholes?”, hij:  “no sir very good road to Imphal”, hij:  “sir but how do you go to Imphal by train or by plane?” pfftt…. Hij heeft het weer niet begrepen. Nog maar wat navraag gedaan en gemiddeld genomen kwamen we op een reistijd van 4 ½ uur en een redelijke goeie weg, nou je raadt het al een stukje van 209 km dat duurde in het totaal net geen 8 uur, bagger letterlijk en figuurlijk van het moment dat we de parkeergarage in Dimapur uitreden tot het moment dat we Imphal binnen reden één en al bagger (het had overigens de dag ervoor best wel geregend), giant potholes, kiezels, keien noem het maar op je kan het zo gek niet bedenken of het was er, op een gegeven moment leek het wel een uitgedroogde rivierbedding en misschien was het dat ook wel, AH2 Asian Hiway 2 loopt van Maleisie tot Turkije meldt Google! grote voordeel de weg was zo slecht dat er nauwelijks ander verkeer was! En dan hebben we nog één stukje te rijden......vanuit diverse bronnen gehoord dat het ca 3 ½ uur gaat duren, maar ik hoor zojuist van Paul die net een appje ontvangt van een mede reiziger met wie we samen door Myanmar reizen en die vandaag het traject heeft gereden wat wij morgen gaan rijden dat het ongeveer 6 ½  uur gaat duren. “Yes sir only very good roads”, I rest my case! HGFP
 

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Foto’s

1 Reactie

  1. Arthur:
    6 januari 2020
    Zo mannen, allereerst de beste wensen nog en vooral een voorspoedige voortzetting van dit prachtige avontuur. Was een beetje achterop geraakt maar heb mezelf weer 'bijgelezen' tot en met vandaag. In ieder geval goed dat jullie Iran uit zijn, je weet nooit wat ze met die Amerikanen-vriendjes doen in een opwelling. Super leuke en goede verslagen! Carry on...