Walhallabad

10 december 2019 - Islamabad, Pakistan

Gisteren heeft Frank twee mooie stukjes geschreven over de geschiedenis. Het lijkt wel op hij in een goeie bui was. Dat kan ik mij heel goed voorstellen want gisteren zijn wij geland in Islamabad; een walhalla vergeleken bij de rest van Pakistan wat wij tot nu toe hebben gezien. Wij waren gebleven in Sukkur. Vandaar naar Multan over een splinternieuwe snelweg, aangelegd met Chinees geld. Sinds de oprichting van het China Pakistan Economic Corridor (CPEC) bouwen de Chinezen er lekker op los. Het is hun te doen om een goede verbinding te maken tussen het westen van China en zuid Pakistan, dicht bij de ingang van de straat van Hormuz. Dat scheelt een hoop mijlen varen naar de rest van de wereld en helpt tevens de ontwikkeling van het westen van China. Port Gwadar wordt een nieuwe mega-haven en jullie raden het al; China heeft het daar de komende 25 jaar voor het zeggen. Voor China geen probleem; cash en mensen zat! Hoop dat Pakistan ook een beetje kan profiteren van deze mega deal. Op internet (Wikipedia) staan een aantal interessante artikelen over CPEC en Port Gwadar. Aangekomen in Multan bleek dat wij nog niet helemaal af waren van de escortes maar het was minder streng. Geen wapens meer en de lokale hotel guard ging met ons mee waar wij naar toe wilden. Nog wat cultuur gesnoven en tientallen selfies gemaakt met Pakistani. Het lijkt Tokyo wel 30 jaar geleden; ze vinden ons echt bijzonder (zijn we natuurlijk ook......) Ook hier weer niks dan vriendelijkheid en gastvrijheid van een mooi en trots volk. Vrouwen zijn zeer schaars in het straatbeeld. De volgende ochtend (9 dec) door naar Islamabad, 500 km over weer een prachtige snelweg. Dat hadden wij niet voorzien. Ik weet nog dat wij bij de voorbereidingen in NL ernstig rekening hielden met slechte wegen in Pakistan. Tot nu toe hadden wij de reis kunnen doen met een Fiatje 500! Maar de tank bevalt nog steeds prima. Islamabad was een verademing omdat wij nu echt verlost waren van het escort-verhaal. Eindelijk ook wat groen en minder stof. Het Marriott hier heeft een sports bar met license. Drie keer raden waar wij om 6 uur zaten. Tevens was daar een fantastische Italiaan; penne Quattro formaggi! Was ik best aan toe. Vandaag de bezienswaardigheden van deze hoofdstad van Pakistan gezien. Een bijzondere stad; schoon, geen chaos, veel westerse merken en alles te krijgen. Ons hotel (guesthouse) ligt in een prachtige villawijk met veel ambassades. En net als in Singapore de coffee bean! Nog even met de bus naar het naastgelegen Rawalpindi geweest. Dat is weer een ander verhaal: chaos! Vanavond weer een biertje in het Marriott of het Serena hotel. In het Marriott zitten de Pakistaanse en Sri Lankaanse nationale cricketteams want morgen begint in Rawalpindi de testmatch tussen deze teams; iets heel groots hier. Cricket is de nummer één sport in Pakistan. Het Marriott is dan ook een vesting deze week om deze “royals” te beschermen. Zo’n testmatch duurt een dag of 5. Morgen richting Lahore voor de laatste dagen in Pakistan. Daarna via de Wagah border naar India. Dan checken wij weer in. Alles goed, veilig en gezond. XP

1. Els:
    10 december 2019
    Eindelijk wat mooie bomen op de foto’s! Verder zie ik een groot verschil in locaties: prachtig, zoals die nieuwe moskee en daarnaast armetierig als het om de gewone bevolking gaat.
    Krijgen jullie ook escortes in India? Ik ben benieuwd.
  2. Monique:
    15 december 2019
    Staat Varanasi ook op jullie programma? Vind ik zeker de moeite waard!
  3. Alfred Vink:
    17 december 2019
    Leuk om jullie te volgen heren!
    Islamabad ben ik ook ooit nog geweest met de 747F toen we een contract hadden om helicopters af te leveren. We hadden ook onze bedenkingen toen maar zaten in het meest luxe hotel wat ik ooit op de route ben tegengekomen ;-)